autor: Martin Bořil    |   datum: 22.07.2014  |

16. diecézní expedice Kréta 2014 - ON-LINE ZPRAVODAJSTVÍ

Přinášíme Vám on-line zpravodajství z letošní diecézní expedice mládeže na Krétu. Zpravodajství je přepisem sms zpráv od otce Vladimíra Záleského. Poslední aktualizace: úterý 22.7. v 16:02.

16.07. (st): Všechny doma srdečně zdravíme. Včera jsme odjeli z Brna v 9:00 hod a první velká zastávka byla na poutním místě Marianka u Bratislavy. Otcové Těšitelé nás mile přijali a tak jsme slavili první mši svatou. P.Vladimír

16.07. (st): Večer kole 21. hodiny jsme přijeli k pravoslavnému monastyru Krusedol v pohoří  Fruska gora. Kněz Volodimir přivítal otce Vladimíra jak je ve Vojvodině zvykem - silnou, doboru rakií a dovolil nám tábořit u kláštera.  Vaříli jsme těstoviny se zeleninou. Ve středu 16.7. jsme vstávali velmi brzy a po motlitbě jsme se vydali na další dlouhou cestu.  P.Vladimír.

17.07. (čt): Cesta na Ochrid byla douhá. Jediná delší zastávka byla ve vesnici Vevcani u albánské hranice, která již třikrát vyhlásila samostatnou republiku. Na Ochridu jsme vykonali pouť  ke hrobu sv. Klimenta a večerní prohlídku. Všichni jsme v pořádku a v pohodě! Díky. P.Vladimír.

18.07. (pá) 6:53: Noc na trajektu byla pohoda: pěkný večer, trochu spánku a ráno svítání ... V Heraklion nevybuchla německá bomba v katedrále - zázrak a pomoc plzeňsých sabotérů. Pak ještě modlitba u lebky sv. Tita. P. Vladimír

18.07. (pá) 11:46: Petra Michálka jsme vyzvedli v Heraklionu, pak 2 hodiny nádherné koupání v moři, k tomu rybičky a český chleba se solí. P. Vladimír

18.07. (pá) večer: Po krátké prohlídce Heraklion a koupání v moři vyjíždíme tam, kde se narodil krétský zpěvák Nikos Xylouris. Na náhorní plošině Nida slavíme mši svatou, dělíme se do skupin a vyrážíme do hor. P. Vladimír

20.07. (ne) 12:00:  Sobota: skupina otce Václava (9 lidí) zůstala pod starým platanem v základním táboře. Skupina Petra L., Petra J. a Tomáše (celkem 16 lidí) vyšla hned po mši a skupina otce Vladimíra vyrazila hned po nich. Obě terénní party vyšly do sedla ve výšce 1970 m.n.m. a utábořily se kousek od sebe. Všichni jsou OK. P. Vladimír.

20.07. (ne) 20:05: V neděli dopoledne se všechny skupiny šťastně vrátily z hor. Zážitků mnoho: pozorování orlů, nejvyšší hora Psyloritis (2456 m.n.m.), návštěva u pastýřů ... P. Vladimír

21.07 (po) 12:24: V horské taverně jsme měli objednaný oběd pro všechny: špagety, grilované jehněčí, chléb, salát, víno a meloun - krásné rozloučení s horami. Pak jsme jeli na severozápad k moři. Našli jsme malý kostelík sv. Nikolaose na pobřeží a slavili jsme nedělní mši svatou za účasti tří ruských rekreantů. P. Vladimír.

21.07. (po) 12:56: Dnes volnější den: noc na pláži, potom Malame a místo krvavého střetu německých výsadkářů a spojeneckých vojsk. Odboj místních Kréťanů byl tehdy krutě potrestán. Raději jedeme o kus dál do vesnice Vouves, kde je nejstarší olivovník n světě. P.Vladimír.

22.07. (ut) 16:02: V pondělí jsme navštívili místo jedné z největších bitev 2. světové války a německý hřbitov. Potom jsme prožili krásnou siestu pod nejstarším olivovníkem. Večer jsme vyjeli do sedla hor Levka Ori. Po mši sv. v pravoslavné kapli jsme vařili a pak vystoupali pěšky o 300 m výše do náhorních krasových polí, kde jsme tábořili. Spali jsme výborně v krásné divočině. Dnes ráno jsme popojeli k soutězce Samaria. Ani množství turistů nám nepokazilo zážitek z 15 km dlouhé soutězky, na jejímž konci je obec Hagia Rumeli, kam nevede žádná silnice. Takže koupel a už plujeme lodí do Chora Sfakion, kde nás budou čekat naši řidiči. V horách jsme viděli supy, dnes jsme pozorovali orla. Část cesty vedla lesem obrovských cypřišů. Všichni jsou v pořádku. Pozdravujeme! P. Vladimír.

26.07.2014: Expedičníci jsou šťastně doma - konec zpravodajství :-)