autor: Martin Bořil    |   datum: 09.12.2012  |

9. farní pouť: MAĎARSKO a UKRAINA 2012

Letos jsme vydali na pouť v neděli 9. září brzy po poledni. Cesta před námi nebyla dlouhá a tak jsem již večer dorazili do prvního cíle - maďarského poutního místa Szentkút (Svatý pramen). Poutní bazilika uprostřed lesů s františkánským klášterem. Nádherné místo pod bukovými svahy Mátry. Ubytovali jsme se částečně v klášteře a částečně v nedalekém penzionu. Františkáni nás přijali velmi srdečně a zajistili nám snídaně a večeře v poutním domě. Kromě mše svaté v bazilice a večerního průvodu k Svatému prameni s modlitbou růžence jsme celý následující den prožili na nedaleké Mátře. Krásné počasí a podzimní příroda jako vymalovaná. Z nejvyšší hory Maďarska (Kekéš) ještě pár rozhledů a pak už nás čekala asi 15 km dlouhá výprava lesními pěšinami. V úterý ráno opouštíme místo, kam bychom se asi všichni někdy rádi vrátili a vydáme na další cestu na východ - v ukrajinském Chustu máme řadu přátel a z budovy, kde nás mile přijali a připravili pohoštění bude pravděpodobně již za rok nové řeckokatolické biskupství. A jedeme dál na východ, zastavujeme na modlitbu v jednom poutním místě, u otců baziliánů v Boroňjavu a také u jednoho z míst, kde je nezaručený geografický střed Evropy (Jára Cimrman tvrdil, že to je v Humpolci...). Konečně dorazíme do Rachivu, kde už nás čekají v hotelu Masaryk. Nejhezčí budova z dob naší první republiky. Celý další den je před námi výprava do karpatských kopců. Rozdělili jsme se do několika skupin podle zájmu, trasy a předpokládané náročnosti. Také další den objevujeme krásu Zakarpatské Ukrajiny a jedeme až na starou československou hranici. Ve vsi Bogdan slavíme mši svatou u otce Volodimira a přijímáme pozvání na krásný piknik na kopci nad dědinou. To vše s výhleden na nejvyšší horu Ukrajiny – Hoverlu (Goverla).
V pátek brzy ráno se vydáme zpět s návratem domů pozdě večer...